Welke ziekten kunnen honden en katten delen?

Welke ziekten kunnen honden en katten delen?

Ringworm is een schimmel die met u en uw hond kan worden gedeeld als uw kat deze heeft. Omdat het een schimmel is, zitten er sporen in de lucht en kunnen ze op de huid van je hond of zelfs jezelf terechtkomen. Parasieten zoals rondworm, lintworm, haakworm of zweepworm kunnen soms van kat op hond overgaan via vlooien die besmet zijn. Ringworm is geen worm, maar dermatofyten, een schimmel.

Voordat werd ontdekt dat het een schimmel was, dachten medische professionals dat het haarverlies te wijten was aan een microscopische worm op de huid, dus de verkeerde benaming. Ringworm is direct herkenbaar aan zijn ronde vorm. Het zou kunnen verschijnen als een hotspot, maar op hoektanden vormt het een perfecte cirkel, dus wordt het zelden voor één aangezien. Bij katten is ringworm atypisch omdat deze een onregelmatige vorm kan hebben.

Ringworm wordt door direct contact van het ene huisdier naar het andere verspreid. De sporen kunnen ook leven op beddengoed, vloerbedekking en verzorgingsgereedschap en kunnen ook worden verspreid door contact met deze items. Dermatofyten leven ook maandenlang redelijk goed in de bodem, als de omstandigheden goed zijn, en honden en katten kunnen het oplopen door contact met het geïnfecteerde vuil. Hondsdolheid kan zowat elk zoogdier infecteren.

Als uw kat wordt gebeten door een hondsdolle wild dier en vervolgens een hond bijt, kan de hond ook besmet zijn met hondsdolheid en vice versa. Het dier hoeft niet per se gebeten te worden door een hondsdolle dier - alleen in contact komen met het speeksel van een hondsdolle dier kan voldoende zijn om de ziekte over te dragen als het contact via een open wond of slijmvlies plaatsvindt. Gelukkig is er een vaccin tegen hondsdolheid en wetten in alle 50 staten om ervoor te zorgen dat alle huisdieren worden gevaccineerd tegen deze dodelijke ziekte. Ga voor informatie en begeleiding met betrekking tot dieren en COVID-19 naar COVID-19 Pets and Other Animals.

Toxoplasmose wordt vaker geassocieerd met katten, maar honden kunnen de parasiet oplopen die ook deze ziekte veroorzaakt. Aangezien honden en katten beide huisdieren zijn die vaak samenleven, is het belangrijk om te weten welke ziekten ze kunnen delen. Negenennegentig huisdieren (47 honden en 52 katten) uit 66 huishoudens waarin een met MRSA geïnfecteerde patiënt woonde, werden gescreend met behulp van een wattenstaafprotocol en isolaten van huisdieren en mensen werden gegenotypeerd met behulp van twee technieken en vergeleken voor concordantie. Dit betekent dat hartwormziekte vaak niet gediagnosticeerd wordt bij katten; zelfs onrijpe wormen veroorzaken echter echte schade in de vorm van een aandoening die bekend staat als hartworm-geassocieerde luchtwegaandoening (HARD).

De lokale bevolking had voor het eerst vreemde neurologische symptomen opgemerkt bij katten, die ze beschreven als dansen op straat voordat ze instortten en stierven. Meer recentelijk hebben onderzoekers ontdekt dat ozon, het belangrijkste ingrediënt van smog, kan bijdragen aan astma bij katten, en huishoudelijke tabaksrook kan een risicofactor zijn voor neus-, keel- en longkanker bij honden. Bovendien kan het medicijn dat wordt gebruikt om hartworminfecties bij honden te behandelen niet bij katten worden gebruikt, dus preventie is het enige middel om katten te beschermen tegen de gevolgen van hartwormziekte. De Centers for Disease Control and Prevention (CDC) schat dat 40 miljoen mensen in de Verenigde Staten mogelijk besmet zijn met T.

U moet ze ook laten weten of uw hond betrokken was bij specifieke incidenten die tot een parasitaire infectie hadden kunnen leiden, zoals tijd doorbrengen in een gebied dat door wilde katten kan worden bezocht. En onderzoekers lanceren de Golden Retriever Lifetime Study, het grootste project ooit om ziektepreventie en -behandeling bij honden aan te pakken. Er zijn aanwijzingen dat deze ziekte verder kan opduiken vanwege veranderingen in het milieu en nauwer contact tussen huisdieren en sylvatische ecosystemen. Een toename van hyperthyreoïdie bij katten is ook in verband gebracht met gebromeerde vlamvertragers, die worden gebruikt in bekleding en elektronica en stof en ingeblikt kattenvoer vervuilen.

Als uw hond en kat toegang hebben tot dezelfde gebieden om te elimineren, kan uw kat in microscopisch kleine eieren stappen en ze later van haar poten likken. Er bestaan meerdere vectoren en knaagdierreservoirgastheren in Texas, wat leidt tot overweging van door vectoren overgedragen zandvlieggebaseerde transmissie als het belangrijkste middel voor ziekteverspreiding in dit gebied. Ondanks het feit dat hondsdolheid bij honden in veel delen van de ontwikkelde wereld onder controle is gekomen, is het nog steeds een groot probleem met honden en in mindere mate huiskatten in veel andere delen van de wereld. .