Welke ziekten kunnen mensen krijgen van honden en katten?

Welke ziekten kunnen mensen krijgen van honden en katten?

Hoewel het moeilijk te geloven is, zijn er enkele ongebruikelijke, hoewel zeer onaangename ziekten die u kunt oplopen bij honden en katten in het VK, Campylobacteriose. Ga voor informatie en begeleiding met betrekking tot dieren en COVID-19 naar COVID-19 Pets and Other Animals. Ook zoals wij dragen dieren ziektekiemen. Maar ziekten die veel voorkomen bij huishuisdieren, zoals hondenziekte, hondenparvovirus en hartwormen, kunnen zich niet verspreiden naar mensen.

Honden zijn een belangrijk reservoir voor zoönotische infecties. Honden brengen verschillende virale en bacteriële ziekten over op mensen. Zoönotische ziekten kunnen op de mens worden overgedragen door geïnfecteerd speeksel, aerosolen, besmette urine of uitwerpselen en direct contact met de hond. Virale infecties zoals rabiës en norovirus en bacteriële infecties waaronder Pasteurella, Salmonella, Brucella, Yersinia enterocolitica, Campylobacter, Capnocytophaga, Bordetella bronchiseptica, Coxiella burnetii, Leptospira, Staphylococcus intermedius en Methicilline resistentie staphylococcus aureus zijn de meest voorkomende virale en bacteriële zoönotische infecties die door honden op mensen worden overgedragen.

Deze review, gericht op de genoemde infectieziekten door algemene informatie, tekenen en symptomen, manieren van overdracht, preventie en behandeling van de infectie te beschrijven. Wat de infecties betreft, zou de toename van de kennis en het bewustzijn van hondenbezitters en de algemene bevolking met betrekking tot zoönotische infecties de overdracht van zoönoses en bijgevolg hun fatale complicaties aanzienlijk kunnen verminderen. Niet echt een worm, ringworm wordt veroorzaakt door een schimmelinfectie in de bovenste laag van de huid. Het is zeer besmettelijk en honden, katten, paarden, andere dieren en mensen kunnen ringworm doorgeven aan mensen.

Je kunt het ook krijgen door oppervlakken aan te raken die een besmet huisdier of persoon heeft aangeraakt. Op de huid veroorzaakt ringworm een ringvormige, roodachtige uitslag die droog en schilferig of nat en knapperig kan zijn. Bijten van geïnfecteerde vlooien veroorzaken builenpest en septicemische pest. Maar als uw huisdier al longpest heeft, kunt u het van verdwaalde druppels vangen als ze niezen.

Elk type veroorzaakt onder andere koorts en koude rillingen of hoofdpijn. Het kan fataal zijn als het niet met antibiotica wordt behandeld. Houd uw huisdieren uit de buurt van knaagdieren en vrij van vlooien om dit te voorkomen. Eieren uit de poep van een besmet huisdier (vaak een puppy of kitten) leven in het vuil en komen uit in larven.

Deze komen je lichaam binnen via de huid — als je er bijvoorbeeld blootsvoets op loopt. Het zou vanzelf moeten verdwijnen, maar je voeten of onderbenen kunnen een paar weken jeuken met rode lijnen. Laat het uw arts weten als u deze symptomen opmerkt of als u buikpijn of diarree heeft. Besmette dieren brengen dit virus door hun spit over als ze je bijten.

Het kan een wasbeer, vos, stinkdier, coyote of een huisdier zijn dat zijn schoten niet kreeg. In het begin kunt u zich ziek en koortsachtig voelen. Later ben je misschien nerveus, verward en niet in staat om te slapen. Was elke hap met water en zeep om te helpen beschermen tegen het virus.

Ga zo snel mogelijk naar uw dokter. Hondsdolheid zal je binnen een paar dagen doden als je niet de juiste medicatie krijgt. Het komt zelden voor dat mensen een lintworm krijgen van dieren, maar het kan gebeuren. Meestal slikt uw huisdier een besmette vlo in en slikt u dan een vlo in die uw huisdier beet.

Misschien zie je stukjes lintworm, elk stuk ter grootte van een rijstkorrel, in de poep van je huisdier. Halsbanden en pillen, samen met actuele medicijnen, kunnen helpen vlooien weg te houden. Hoewel sommige lintwormen eng lang zijn - bijna 3 voet - zijn ze meestal niet gevaarlijk. Een meer voorkomende lintworminfectie bij katten en honden is Dipylidium caninum.

Vlooien zijn tussengastheren en mensen, vooral kinderen, kunnen besmet raken door geïnfecteerde vlooien in te nemen. Gelukkig zijn infecties bij de mens meestal mild of asymptomatisch en wordt aangenomen dat ze slechts sporadisch voorkomen. Zoals het Center for Disease Control (CDC) uitlegt, wordt toxoplasmose-infectie veroorzaakt door de Toxoplasma gondii-parasiet. Dit is een van de vele ziekten die u van uw huisdieren kunt oplopen, maar die meestal alleen bij katten voorkomt.

We kunnen onszelf en onze katten beschermen door ze binnenshuis te houden, kattenbakken dagelijks schoon te maken en ze geen rauw voedsel te voeren. Zwangere vrouwen moeten extra voorzichtig zijn bij het schoonmaken van de kattenbak, of iemand anders dit laten doen. Ze moeten ook handschoenen dragen tijdens het tuinieren. Mocht een zwangere vrouw besmet raken, dan is toxoplasmose te behandelen met medicatie.

Zorgvuldige controle van moeder en kind tijdens en na de zwangerschap wordt echter aanbevolen. De meeste virale en bacteriële infecties worden overgedragen van honden op mensen door hondenbeet; andere infecties veroorzaakt door protozoa hebben echter een fecale orale overdracht. De Centers for Disease Control and Prevention (CDC) waarschuwt voor het thuis houden van een schildpad als u jonge kinderen of ouderen in het huishouden heeft, vanwege het risico op salmonellose. Maar voordat u te gealarmeerd raakt, moet u weten dat het krijgen van ziekten van een huisdier vrij ongebruikelijk is, en dat u de meeste ervan kunt voorkomen met een aantal zeer eenvoudige stappen.

Gewoonlijk overgedragen door knaagdieren, lymfocytische choriomeningitis of LCM, is een virale ziekte veroorzaakt door lymfocytisch choriomeningitis-virus (LCMV). Vanwege routinematige vaccinatie van honden en katten worden de meeste gevallen bij mensen momenteel veroorzaakt door dieren in het wild in plaats van blootstelling aan huisdieren. Parasitaire infectiesVlooien zijn de meest voorkomende externe parasiet van katten, en hun beten kunnen jeuk en ontsteking veroorzaken bij zowel mensen als katten. Capnocytophaga canimorsus is een gramnegatieve bacterie, die wordt aangetroffen in de normale flora van het orofaryngeale kanaal van honden en katten.

Om de meeste huisdiergerelateerde infecties te diagnosticeren, moet de arts een index van verdenking hebben voor zoönotische aandoeningen en patiënten routinematig vragen naar de aanwezigheid en gezondheid van huisdieren in het huishouden. Hondenbezitters moeten dus worden geïnformeerd over de zoönotische ziekten en hun manieren van overdracht om deze infecties bij de menselijke populatie te verminderen. Bij katten wordt deze bacterie meestal overgedragen door de beten van geïnfecteerde kattenvlooien, en het kan ook worden aangetroffen in de ontlasting van deze vlooien, die als infectiebronnen kunnen dienen als ze worden blootgesteld aan een open wond bij een kat of een mens. Menselijk contact met katten, honden en andere huisdieren resulteert in enkele miljoenen infecties per jaar in de Verenigde Staten, variërend van zelfbeperkte huidaandoeningen tot levensbedreigende systemische ziekten.

Gezond verstand en goede hygiëne zullen ervoor zorgen dat u, uw gezin en uw kat vrij blijven van zoönotische ziekten. In huishoudens waar huisdieren naar buiten gaan, moeten de ziekte van Lyme en andere door teken overgedragen ziekten worden vermoed, zelfs wanneer getroffen personen geen buitenactiviteit melden. Wat gedomesticeerde honden betreft, heeft de toename van de populatie van zwerfhonden en semi-gedomesticeerde honden in stedelijke gebieden het risico op zoönosenziekten verhoogd. Vanwege hun grotere blootstelling aan buitenomgevingen en verhoogde gevoeligheid voor infecties ten opzichte van mensen, zijn honden bijvoorbeeld voorgesteld als schildwachten voor het risico op de ziekte van Lyme bij de mens.

Er zijn verschillende profylactische en therapeutische strategieën geïntroduceerd om de zoönotische ziekten te verminderen. .